Alzheimer İçin Çığır Açan Bir İlaç

Alzheimer Icin Cigir Acan Bir Ilac

Japon ilaç şirketi Eisai Co. tarafından üretilen Lecanemab adlı ilaç klinik bir deneyde, bu ilacı kullanan Alzheimer hastalarında bilişsel bozulmayı geciktirerek olumlu sonuçlar verdi. Denemenin şu anki son aşamasında, bu ilaç semptomun ilerlemesini yavaşlatan ilk ilaç oldu.

Tokyo merkezli Eisai ve Boston merkezli Biogen Inc. tarafından yaratılan ilaç, Alzheimer hastalığı olan kişilerin beyinlerinde bulunan tehlikeli bir protein olan amiloidi düşürüyor. Beyin amiloidini azaltabilen ilaçlar bir dizi ilaç şirketi tarafından geliştirilmiştir. Aralarında Eisai ve Biogen’in Aduhelm ilacının da bulunduğu klinik deneyler çelişkili sonuçlar vermiştir.

Alzheimer çalışmasının sonuçları hakkında farklı olan nedir?

Alzheimer hastalığının yol açtığı hafif bilişsel bozukluğu olan 1.795 kişi, Japonya, Çin, Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki (AD) lokasyonlarda yapılan çalışmaya katıldı. Tüm deneklerde amiloid plakları olduğu teyit edilmiştir.

Çalışmanın katılımcıları, 1:1 oranında plasebo ya da lecanemab ilacı almak üzere rastgele atanmıştır. Terapi grubundaki hastalar 18 aylık bir süre boyunca iki haftada bir vücut ağırlığının kg’ı başına 10 mg aldı.

Şirketten yapılan basın açıklamasına göre, plasebo grubuyla karşılaştırıldığında, ilaçla tedavi edilen grubun hastalarda bilişsel gerilemeyi %27 oranında azalttığı görülmüştür.

Bu sadece önemli bir bulgu değil, aynı zamanda yıllarca süren başarısız deneylerin ardından mercek altına alınan hastalığın ilerlemesine ilişkin amiloid hipotezini de destekliyor.

Lekanemab adı verilen bir monoklonal antikor, beyindeki amiloid-beta kümelerine bağlanarak onları etkisiz hale getirir ve ortadan kaldırır. İlaç, plasebo grubunda 18 ayda amiloid seviyelerinde başlangıç seviyesine göre değişiklikleri ve bir dizi bilişsel bozukluk göstergesini içeren denemenin ikincil hedeflerine ulaşmanın yanı sıra, bilişsel gerilemeyi geciktirmeyi de başardı.

Bununla birlikte, tedavinin potansiyel olarak önemli olumsuz etkileri vardır. İlacı alan hastaların yaklaşık %21’inde tedavi sırasında beyin kanaması veya şişmesi görülmüştür. Bireylerin yalnızca %3’ü semptomatik ödem sergilemiştir. Buna karşılık, plasebo grubundaki bireylerin yalnızca %9’unda benzer semptomlar görülmüştür.

İşletmeler şimdi Mart 2023’e kadar ilaç için tam Gıda ve İlaç İdaresi (FDA) onayı arayacak. ABD’de ilaç halihazırda hızlı onay için düzenleyiciler tarafından inceleniyor. Buna ek olarak, ilacın sigorta kapsamına alınmasıyla çok sayıda insan için erişilebilir olması sağlanacak. Bloomberg’e göre, bunu yapmadan önce, tüm çalışma sonuçlarının önümüzdeki ay bir tıbbi konferansta açıklanması ve ardından bilimsel bir yayın yapılması bekleniyor.

Kaynak: interestingengineering